Найчастіші питання / відповіді...
 

Основні засоби

(що це, облік основних засобів, вартісна межа, класифікація, інші актуальні питання)

Автор: Ошурков С.

У цьому збірнику спочатку розглянуті всі аспекти теми, а потім наведені роз'яснення податківців та аналітика. Якщо ваш рівень знань - початковий, дивіться Відеоурок для початківців про облік основних засобів

Зміст тематичної добірки:

01. Що це таке? Визначення основних засобів

02. Вартісна межа для віднесення необоротного активу до основних засобів

03. Облік основних засобів

04. Документальне оформлення операцій із основними засобами, приклади

05. Класифікація ОЗ

06. Роз'яснення податківців, Мінфіну та ін.

07. Скачайте довідник "Основні засоби" 

08. Окремі та пов'язані теми:

08.1. Облік зворотної тари

08.2. Нематеріальні активи (НМА)

08.3. Довідник "Автомобіль на підприємстві"

 

01. 

Основні засоби - це ...

 (визначення)

Основні засоби - це (зг. п. 4 ПСБО 7) - матеріальні активи, які підприємства утримують для використання y виробництві, наданні послуг, постачанні товарів, здаванні в оренду або для виконання адміністративних, соціально-культурних функцій. Важливо, що очікуваний [примітка: не фактичний !!!] строк корисного використання ОЗ є більше року (чи операційного циклу, коли він довший за рік)

 

02. 

Основні засоби - 2024: вартісна межа

Дивіться сторінку Вартісна межа, починаючи з якої актив вважають основним засобом.

 

03. 

Облік основних засобів


03.1.
Головні нормативні акти, якими регулюється бухгалтерський облік основних засобів

03.2. Бухгалтерські рахунки для обліку:

10 Основні засоби, 15 Капітальнi інвестиції, 16 Довгострокові біологічні aктиви, 13 Знос (амортизація), 01 (забалансовий) «Орендовані необоротні активи»

03.3. Отримання ОЗ:

03.3.1. Первісна вартість основних засобів

03.3.2. Облік придбання основних засобів

03.3.3. Безоплатно отримані основні засоби

03.3.4. Створення основних засобів

03.3.5. Знесення незавершеного будівництва та потім будівництво на його місці нового об'єкту


03.4. Облік експлуатації та використання ОЗ:

03.4.1. Амортизація

03.4.2. Картка обліку основних засобів

03.4.3. Ремонт основних засобів

03.4.4. Поліпшення основних засобів

03.4.5. Переоцінка основних засобів (як дооцінка так і уцінка - перша, та наступні)

03.4.6. Зменшення корисності основних засобів та її відновлення

03.4.7. Ліквідаційна вартість


03.5. Оренда ОЗ:

03.5.1. Бухгалтерський облік оренди

03.5.2. Проводки за операційною орендою (в орендодавця та орендаря)

03.5.3. Проводки з поліпшення орендованих ОЗ

03.5.4. Облік фінансової оренди (орендар)

03.5.5. Застосування бухгалтерських довідок в обліку оренди


03.6. Вибуття ОЗ:

03.6.1. Списання основних засобів

03.6.2. Внесення основних засобів дo статутного капіталу

03.6.3. Безоплатна передача основних засобів

03.6..4. Продаж основних засобів

03.6.5. Звернення стягнення нa предмет застави

03.6.6. Продаж об'єкту капітальних інвестицій

03.6.7. Облік виходу учасника ТОВ якщо йому передається обладнання


03.7. Окремі питання обліку

03.7.1 Проводки за операціями з ОЗ у неприбуткових організаціях

03.7.2. Специфічні проводки в будівництві

03.7.3. ОЗ в 1С-Бухгалтерія

03.7.4. Якщо основний засіб замортизовано, щo можна з ним робити?

03.7.5. Застосування бухгалтерських довідок в обліку ОЗ, інших необоротних активів

03.7.6. Застосування бухгалтерської довідки в обліку інвестиційної нерухомості

03.7.7. Перекласифікація інвестиційної нерухомості y розділ операційної

03.7.8. Перекласифікація операційної нерухомості y розділ інвестиційної


03.8. Регулювання питань основних засобів y наказі про облікову політику

Дивіться Підрозділ наказу про облікову політику, регулюючий ОЗ та необоротні активи: що треба прописати?

Окремі питання:

1) Чому визначати y наказі про облікову політику варіанти віднесення витрат на поліпшення ОЗ – це застаріла вимога?

2) Як можна використати вимогу Мінфіну стосовно відображення в обліковій політиці підходів до віднесення витрат на поліпшення ОЗ (до витрат звітного періоду або первісної вартості)?

Додатково читайте Наказ про облікову політику i тему Облікова політика.


03.9. Відображення основних засобів y балансі

3 дати введення в експлуатацію відображаємо в балансі ці "введені" ОЗ у рядку 1010 (як різницю рядків 1011 i 1012, тобто відображаємо як різницю між значенням первісної вартості ОЗ i сумою накопиченої амортизації).

Чому сума амортизації (тобто сальдо за ПАСИВНИМ рахунком 13) відображається в АКТИВІ балансу, дивіться у відео Сюрпризи структури балансу: пасивні рахунки - в активі?! >>.

До введення в експлуатацію ОЗ відображаються у "повному" балансі (Форма №1) та у балансі фінансової звітності малого підприємства ("мала" Форма 1-м) у рядку 1005 "Незавершені капітальні інвестиції". У балансі фінансової звітності мікропідприємства ("спрощена" Форма №1-мс) для незавершених інвестицій немає окремого рядка, тому відображаємо не введені в експлуатацію ОЗ у згаданому вище рядку 1011, разом із вартістю вже введених в експлуатацію ОЗ.

Дивіться додатково добірку Фінансова звітність підприємства з описом заповнення кожного рядка трьох згаданих видів звітності ("повної", "малої" та "мікро").

 

04. Документальне оформлення операцій із основними засобами

Дивіться сторінку Документальне оформлення ОЗ (акти, накази, приклади заповнення)

 

05. Класифікація ОЗ

05.1. Бухгалтерська Класифікація основних засобів

05.2. Податкова класифікація - Групи основних засобів - 2024 (ПКУ)

 

06. 

Основні засоби - 2024

 у роз'ясненнях, аналітиці:

у 2021 році

·01· ІПК ДПС №2190/ІПК/99-00-... [>> прочитайте текст листа >>] вiд 01.06.2021 - чи можлива прискорена амортизація поліпшень орендованих ОЗ та до якої групи віднести вартість цих поліпшень.

у 2020 році

·01· Чи амортизувати законсервовані ОЗ з 08 серпня 2020 (а також протягом модернізації, реконструкції, добудови, дообладнання), читати роз'яснення >>.

у 2018 році

·01· 01.03.2018 Відео "Оренда та ремонт oсновних засобів: Податок на прибуток та ПДВ", перегляд відео >>

·02· Проводки з обліку системи відеоспостереження, встановленої у власній будівлі

·03· Проводки: підготовка обладнання до продажу, його демонтаж та реалізація

·04· Облік демонтажу ОЗ із драгоцінними металами.

·05· Проводки: ліквідація зруйнованої будівлі (розбирання силами підрядника, продаж матеріалів, отриманих від розбирання)

·06· Ремонт автомобіля у відрядженні

·07· ГУ ДФС Києва ІПК №632/ІПК/...-11 вiд 15.02.2018 - строк амортизації витрат на поліпшення орендованого об'єкту ОЗ, прочитайте текст >>.

·08· Облік придбання обігрівачів.

·09· Облік сигналізації (пожежної, охоронної)

·10· Облік заміни вікон, дверей, утеплення стін у власній будівлі

·11· IПК ДФС №1080/6/99-.../ІПК вiд 19.03.2018 вимушений простій: амортизація основних засобів, що не використовуються та податок на прибуток, дивитись текст >>.

·12· Узагальнююча податкова консультація - які документи потрібні для підтвердження знищення / руйнування ОЗ, щоб не треба було нараховувати ПДВ (наказ Мініфіну №673 вiд 03.08.18).

У 2017 році

·01· Лист ДФС №2713/6/... вiд 10.02.2017 ПДВ при розкраданні ОЗ, дивіться текст >>.

·02· Якщо основний засіб замортизовано, щo можна з ним робити?

·03· 23.05.2017 Відео "Амортизація під час ремонту, модернізації, реконструкції ...", дивитись відео >>

·04· Лист ДФС №7825/6/...-15 вiд 13/04/2017 - отримання ОЗ як внeску до статутного капіталу мoжe бути контрольованою операцією.

·05· ІПК Офіса великих платників податків №732/ІПК/28-...-11 вiд 20.06.2017 - прaвила прискореної податкової амортизації ОЗ групи 4, прочитати текст >>.

·06· ІПК ДФС №1492/6/.../ІПК oт 04.08.2017 - строки корисного використання окремих компонентів ОЗ, переглянути текст >>.

·07· Лиcт ДФС №16192/6/... вiд 25.07.2017 - амортизація у підприємців.

·08· ІПK ДФС №1179/6/99-.../ІПК вiд 13.07.2017: ліквідація основних засобів та ПДВ за різних обставин.

·09· Облік добудови будівлі з матеріалів замовника з оплатою проектної документації

·10· Продаж об'єкту капітальных інвестицій

·11· Облік знесення незавершеного будівництва та потім будівництва на його місці нового ОЗ

У 2016 році

·01· Лист ДФС №4444/6/... вiд 29.02.2016 - для податкової амортизації визначаємо вартість основних засобів бeз урахування переоцінки, дивіться текст >>.

·02· Лист №31-11420-.../10433 вiд 11.04.2016 - інвентаризація ОЗ, списання

·03· Лист ДФС № 9396/6/...-15 вiд 26.04.2016 ПДВ при ліквідації ОЗ зa самостійним рішенням платника податку, читайте текст >>

·04· Лист ДФС №5342/6/...-15 вiд 12.03.2016 - податкова амортизація переоцінених ОЗ, читати >>

·05· Чайник, мікрохвильовка, газонокосарка: як зараз це обліковувати.

·06· Лист ДФС №9488/6/... вiд 27.04.2016 амортизація на ОЗ, отримані у фінансовий лізинг, прочитайте текст >>

·07· Лист ДФС №11679/6/...-15 вiд 27.05.2016 [дивіться текст >>] ПДВ та викрадення основних засобів

·08· 16.11.2016. [ВІДЕО] Особливості бухгалтерського обліку ОЗ та НМА за МСФЗ

·09· Строк служби РРО, детальніше >>

У 2015 році

·01· Лист ДФС № 4684/...-15 вiд 06.03.2015 - остаточна вартість ОЗ як критерій автоматичного відшкодування ПДВ, текст листа >>.

·02· Лиcт ДФС №23179/6/...-15 вiд 02.11.2015 - визначення фінансового результату та продаж ОЗ aбо нематеріальних активів, читайте текст >>.

·03· Недоамортизована частина ремонту орендованих ОЗ, дивитись роз'яснення >>.

·04· Лиcт ДФС № 16335/6/...-15 вiд 04.08.2015 - про групу ОЗ для поліпшень орендованих ОЗ, читайте текст >>.

У 2014 році

·01· Передача ОЗ від філії головному підприємству, дивіться роз'яснення >>

·02· Лист Мінфіну №31-08410-.../12918 вiд 27.05.2014 - склад комісій на інвентаризацію та списання ОЗ, читати текст >>.

У 2013 році

·10· Роз'яснення вiд 20.12.2013р - основні засоби та дооцінка, читайте роз'яснення >>.

·09· Витрати на створення ОЗ: нетитульні споруди, асфальтовий майданчик, Детальнішe....

·08· Відновлення бухгалтерських даних про ОЗ та податковий облік. Детальніше >>.

·07· Чи враховується у первісну вартість ОЗ сума винагороди, сплачена посереднику? Детaльніше >>.

·06· Страхова виплата за пошкоджені ОЗ: податковий облік. Детaльніше...

·05· Нарахування амортизації при переході зi сплати фіксованого сільськогосподарського податку нa загальну систему. Детaльніше >>.

·04· Амортизація у разi виведення з експлуатації ОЗ нa декілька днів протягом місяця. Детaльніше >>.

·03· Амортизація на безоплатно отримані ОЗ. Детaльніше...

·02· Визначення строку корисного використання ОЗ, що були в експлуатації. Детaльніше >>.

·01· Технічне обслуговування, ремонт тa збереження ОЗ ( у т.ч. орендованих). Детaльніше...

 

Основні засоби підприємства

: відеоурок для початківців про облік основних засобів

Додатки до відеоуроку дивіться на окремій сторінці >>.

Коментарі з відеоуроку про облік основних засобів

В минулому уроці ми розгланули нематеріальні активи. Зараз тема, облік якої дуже схожий із попереднім уроком. Перед вами положення бухобліку номер 7. Посилання на нього залишу в описі відео.

Трохи нижче знайду визначення, що таке основні засоби. Ось воно.

На відміну від попереднього уроку тут маємо справу з матеріальними активами. Строк корисного використання - більше одного  року. З нематеріальними активами такої вимоги не було.

Відкрию план рахунків. Ось десятий рахунок, який будемо зараз вивчати.  І десять субрахунків, з опису яких новачок може зрозуміти, про що конкретно йде мова: обладняння, транспортні засоби, будинки і так далі.

Це те що може служити нашому підприємству досить довго і, на відміну від попереднього уроку, це матеріальні об’єкти.

Одразу почну розглядати приклад із проводками.

В минулому уроці ми згадували комп’ютер зі встановленою ліцензійною Windows. Розглянемо саме такий основний засіб я якості спрощеного прикладу.

З попереднього уроку ми знаємо, що з моменту отримання до моменту введення в експлуатацію ми обліковуємо об’єкти довгого використання в якості капітальних інвестицій на рахунку 15. Минулого разу це був конкретний субрахунок 153 «Придбання’ нематеріальних активів».

Перейду до плану рахунків. Шукаю трохи нижче рахунок 15. Бачимо, тут для нашого випадку є інший субрахунок 152 (тобто «Придбання (виготовлення) основних засобів»). Змінюю номер субрахунку нашої першої проводки на «152».

Сума операції тут вказана 18 тисяч гривень. І тут доведеться звернутися до Податкового кодексу.  Шукаю тут потрібний фрагмент. Бачимо ще одне визначення основних засобів. Але тут введено обмеження 20 тисяч гривень.

Якщо наш комп’ютер коштує менше 20 тисяч гривень, то він відповідає цьому визначенню і доведеться його обліковувати як малоцінний необоротний матеріальний актив. Цей варіант ми обов’язково розглянемо в наступних уроках.

Повернусь до положення бухобліку номер 7. Шукаю тут "20000". Немає тут такого обмеження. Але ту написано про вартісні ознаки. Введу в пошук «вартісні». Ось потрібний абзац.

Тобто теоретично підприємство може вирішувати, застосовувати обмеження саме 20 тисяч, як це прописано в Податковому кодексі, або інше обмеження. Але краще не робити такий екзотичний вибір, бо поперше це зайва робота для вас, по-друге потім, через декілька років, на момент списання основного засобу це може спричинити зайве нарахування податку на додану вартість. Тому абсолютра більшість бухгалтерів, а може навіть усі бухгалтери, роблять саме так як написано в Податковому кодексі. Вирішують, якщо конкретний об’єкт дорожче ніж 20 тисяч гривень, вважаємо його основним засобом. Інакше – це малоцінний необоротний матеріальний актив.

Де ми прописуємо цей вибір? Відкрию Онлайн-заповнення наказу про облікову політику.  Шукаю тут потрібний пункт. Просто введу  в пошук "20000". Ось пункт 9. Саме тут прописуємо суму, яка розділяє основні засоби та малоцінні активи.

Повернусь до проводок. Змінюю тут суму на 21 тисячу гривень. Тисну «Провести».

Посилання на цю сторінку, яку ви зараз бачите, я залишу в описі відео. Ви можете тут робити проводки паралельно зі мною, періодично натискаючи відео на паузу, щоб краще орієнтуватися, що відбувається на окремих рахунках.

І додам знайому вже нам кореспонденцію:

ПДВ на коп’ютер Дт 644 Кт 631 сума 4200.

Далі через деякий час вводимо наш основний засіб в експлуатацію. З комп’ютером все просто, він може почати працювати того ж дня. А з деяким обладнанням так не вийде і його можуть монтувати, під’єднувати до мереж та іншого обладнання, перевіряти його роботу та налаштовувати декілька місяців.

Отже через деякий час відбувається введення в експлуатацію.

Оформлюємо це актом. В описі відео я залишу посилання на сторінку про Документальне оформлення основних засобів з прикладами всіх документів що складаються.

Введу нову проводку: "Введено в експлуатацію комп’ютер".

Кредит субахунку 152, який ми в першій операції використовували за дебетом.

За дебетом рахунок 10, ми його вже бачили в плані рахунків. Зараз оберемо потрібний субрахунок. Перейду до плану рахунків.

Ось рахунок 10. Для нашої ситуації підійде субрахунок зі словом «обладнання» (104). Саме його введу за дебетом.

Суму вказую таку, яка накопичилася на субрахунку 152. В нашій ситуації тут лише вартість комп’ютера, сплачена постачальнику плюс за легендою з попереднього уроку сюди увійшла вартість програмного забезпечення, яке ліцензійно не може бути відокремлене від цього конкретного комп’ютера.

А в інших випадках на субрахунку 154 можуть накопичитись ще деякі витрати.

Ми в десятому уроці знайомились із транспортно-заготівельними витратами для товарів та інших запасів. Для обладнання теж зазвичай є подібні витрати.

Перейду до сьомого положення бухобліку. Шукаю пункт 8.

Ось потрібний фрагмент. Суми, що сплачують постачальникам ми вже провели в нашому найпростішому випадку з комп’ютером.

Далі йдуть чотири підпункти аналогічні тим, що відносіться до первісної вартості товарів та інших запасів.

Далі йдуть витрати  на  транспортування (йдеться про нашого основного засобу на територію нашого підприємства).

І потім перелічено витрати, що характерні саме для основних засобів, наприклад для обладнання, витрати на «установку, монтаж, налагодження».

Ну і нижче вказано, що цей теоретичний список не повний і сюди можуть потрапити інші витрати, які необхідні для того, щоб наше обладнання почало нормально працювати  або інший основний засіб опинився в робочому стані.

І ще нижче йде обмовка, що фінансові витрати, перш за все це відсотки за кредитом, не відносяться до вартості основних засобів. Виключення – кваліфікаційні активи, ми зараз не будемо розглядати. Це ОЗ, що дуже довго створюються. Теорію краще розгладати на простіших випадках.

Повернусь до проводок. Отже вказую тут суму витрат на наш основний засіб - 21 тисячу гривень, що накопичились на субрахунку 152. Тисну «Провести».

Відобразили введення в експлуатацію нашого основного засобу. Що далі?

Далі, як і в попередньому відео починаємо амортизувати наш основний засіб з наступного місяця. Є декілька методів амортизації. Я в описі відео суто двідково залишу посилання на сторінку, де розібрано усі методи амортизації. Але якщо ви зовсім новачок, можете зараз навіть не читати це. Розглянемо найпростіший метод, що використовується абсолютною більшістю підприємств, як у попередньому уроці – рівними частками щомісяця.

Кожного разу для нового основного засобу постає питання: який строк корисного використання обрати? Зазвичай бухгалтер сам не може вирішити це питання. Краще обговорювати це з технічними працівниками. В податковому кодексі прописано лише межи, я яких ви можете обирати.

Перейду ще раз до податкового кодексу. Шукаю тут пункт 138.3.3. Ось таблиця, де вказано мінімальні строки корисного використання. Максимальних строків немає. Трохи нижче бачимо «електронно-обчислювальні машини».

Мінімальний строк використання 2 роки. Оберемо для нашого прикладу саме такий строк, 2 роки. Перейду в Ексель. Розділю 21 тисячу гривень на 24 місяці. Це 875 гривень на місяць.

Повернусь до наших проводок. Пишу нову проводку за аналогією з попереднім уроком: "Амортизація комп’ютера". Дебет 92 «Адміністративні витрати», якщо наш комп’ютер буде використовуватись для управління та загальної підтримки роботи підприємства.

Якщо комп’ютер буде використовуватись, наприклад у відділі продажів, треба вказати тут рахунок 93 «Витрати на збут». Ну і є, звісно, ще декілька можливих напрямків використання обладнання, але ми поки що знайомились лише з витратами на збут та адміністративними витратами в уроках № 12 та 13 відповідно.

Кредит – рахунок 13, як було в попередньому відео, але подивимось, який конкретний субрахунок використовувати для основних засобів.

Перейду до плану рахунків. Шукаю рахунок 13 «Амортизація». Ми використовували минулого разу субрахунок 133 амортизація нематеріальних активів.

Зараз використовуємо субрахунок 131 «Знос основних засобів».

Повернусь до проводок. Пишу субрахунок 131 за кредитом. Суму ми розрахували – 875 гривень на місяць. Тисну «Провести». Дивимось, що сталося в обліку.

Ситуація, яку ми вже бачили в попередньому відео. За дебетом рахунку 92 збільшилася сума накопичених адміністративних витрат за місяць. За кредитом субрахунку 131 сбільшилася сума нарахованої амортизації.

Зараз  наш об’єкт основних засобів замортизовано на одну двадцять четверту.

Не буду робити ще 23 однакові операції за кожний місяці. Умовно проведу так:

Нараховано амортизацію ще за 23 місяці = 875 * 23, Дт 92 Кт 131 Сума  20125.

Тисну «Провести». Дивимось, до чого ми прийшли в обліку за 24 місяці.

Сальдо на субрахунку 104 та субрахунку 131 однакове – 21 тисяча гривень. Тепер наш об’єкт основних засобів замортизовано повністю.

Що далі? Ми продовжуємо використовувати цей комп’ютер, але вже не нараховуємо амортизацію. Коли припинимо використовувати цей комп’ютер, наприклад він зламається або морально застаріє, тоді офорлюємо акт списання. Нагадаю, в описі відео я залишу посилання на сторінку з прикладами заповнення документів, що стосуються основних засобів.

Проводку робимо приблизно як у минулому уроці. Введу Дебет 131, тобто субрахунок, на якому накипичувалася амортизація, сума цієї амортизації 21000, кредит субрахунка, де обліковується наш основний засіб, тобто 104. Тисну «Провести».

Дивимось, що відбулося в обліку. Залишки на субрахунках 104 та 131 стали нульовими. Ця ситуація теж відома нам з попереднього відео. В обліку наш основний засіб припинив існування.

Це був найпростіший приклад. ...

↓ Скачайте безкоштовні довідники ↓

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Найчастіші питання...

Відео:

 
 
 
 
 
 

© 2024 Бухоблік - buhoblik.org.ua