Часто задаваемые вопросы...
 

Витрати майбутніх періодів

Автор: Ошурков С.

Зміст теми "Витрати майбутніх періодів":

01. Що відноситься до цих витрат, склад

02. Рядки для відображення у балансі

03. Приклади ситуацій із бухгалтерськими проводками

04. Списання: як часто та як довго списувати ці витрати, яким документом оформлювати?

Початок - тут: Курс бухгалтерського обліку >>.

 

01. Що вважається витратами майбутніх періодів?

Конкретного визначення цього терміну в нормативних актах немає. Немає окремого нормативного акту, присвяченого цим витратам. Головне те, що накопичені суми підлягають віднесенню на витрати не зараз, а в майбутніх звітних періодах.

Для обліку використовується рахунок 39. Опис цього рахунка є в Інструкції №291. З опису зрозуміло, які види витрат обліковуються на рахунку 39:

1) витрати на підготовку до виробництва в сезонних галузях промисловості;

2) на освоєння нових виробництв, агрегатів;

3) сплачені авансом орендні платежі;

4) оплата страхового поліса;

5) оплата торгового патенту;

6) передплата на газети, журнали, періодіку, довідкові видання ([!!!] але крім тих видань, які ви збираєтесь обліковувати на субрахунку 111 у якості бібліотечних фондів).

Далі додано слово "тощо", бо список не є вичерпним. У відео згадується, що це, крім іншого, може бути облік списання вартості ліцензій.

Не вірте, якщо хтось каже, що склад витрат майбутніх періодів треба відобразити y наказі про облікову політику (дивіться в темі Наказ про облікову політику, що повинно бути в цьому наказі).

 

02. Рядки для відображення у балансі

У "повному" балансі (тобто за Формою №1) та балансі фінзвітності малого підприємства (за формою 1-м) відображаємо в рядку 1170.

У "спрощеному" балансі (за формою 1-мс) - у рядку 1190.

Дивіться: Заповнення балансу, Форма №1, Заповнення звітності малого підприємства, Заповнення спрощеного фінансового звіту.

Можете знайти думки теоретиків, що ці витрати іноді не відносяться до оборотних активів і краще показати їх у розділі "Необоротні активи", наприклад у рядку 1090 під назвою “Інші необоротні активи”.

Немає сенсу в теоретичних викладках з цього питання.

Сума витрат майбутніх періодів в багатьох випадках - це актив, який ще не став ані оборотним ані необоротним. Ця сума може бути списана на витрати якогось періоду (9 клас рахунків, 8 клас рахунків), може бути списана на собівартість (Рахунок 23), а може бути віднесена до капітальних інвестицій (Рахунок 15). Всі ці можливі кореспонденції є в описі рахунка 39 в Інструкції №291.

А до 19.03.2013 для витрат майбутніх періодів був окремий [!!!] розділ III у балансі. Тобто Міністерство фінансів тоді визнавало, то це не відноситься конкретно ані до оборотних ані до необоротних активів.

03. Приклади ситуацій із бухгалтерськими проводки

Дивіться проводки для декількох ситуацій з використанням рахунка 39 (такі ситуації розглянуто у відео):

01) передплата на періодичні та довідкові видання,

02) облік використання "хмарних" технологій (та аналогічними проводками - облік оплати за використання комп'ютерною програмою "наперед"),

03) облік страхування майна,

04) облік банківських гарантій - на суму банківської комісії,

05) облік авансів за орендою.

 

04. Списання накопичених сум витрат: як часто та як довго списувати, яким документом оформлювати?

Спочатку - про те, як часто робити списання цих витрат.

Звітний період - квартал. Немає жодних норм законодавства, де сказано, щомісячно чи щоквартально списувати накопичені суми.

Оберіть самі варіант: можете списувати раз на квартал, можете раз на місяць (наприклад, на вашому підприємстві налагоджено управлінський облік та співставляються витрати за місяцями). І не вірте, якщо хтось скаже, що цей вибір треба відобразити у наказі про облікову політику (у згаданій вище темі Наказ про облікову політику перелічено, що повинно бути в цьому наказі).

Документ, яким оформлюється це списання - Бухгалтерська довідка.

Тепер - про те, як довго списувати ці витрати (протягом якого загального часу).

В деяких випадках тривалість списання очевидна: ви знаєте, на скільки місяців оформили підписку на періодичне видання, на скільки місяців оформлено страховий поліс, на скільки місяців сплатили за використання онлайн-сервісу або програми, скільки місяців триває сезон (для списання сезонних витрат).

В інших випадках (наприклад, під час запуску нового виробництва), бухгалтер не може самостійно вирішити строк списання. Доведеться це обговорювати з керівництвом, плановим відділом (якщо він є), з технічними та збутовими працівниками і т.д. Законодавчих обмежень стосовно строків списання немає. Краще встановити обраний строк списання у вигляді наказу або рішення керівника.

В деяких ситуаціях обирають не скільки місяців списувати накопичені витрати, а скільки гривень списувати на одиницю продукції. В залежності від специфіки планування діяльності вашого підприємства, можете обрати і такий варіант списання (наприклад, відомо, скільки одиниць продукції буде вироблено).

Додатково - коментарі з відео стосовно витрат майбутніх періодів

Зараз тема, з якою вам точно доведеться зустрыти у вашій практичній діяльності.

Зазвичай або автори підпричників розглядають цю тему десь наприкінці підручника або зовсім оминають її.

І це не дивно, ось перед вами фрагмент Інструкції про застосування плану рахунків, що стосується саме витрат майбутніх періодів.

І я виділив тут дуже страшні слова що здатні налякати не тільки початківців, але навіть і самих авторів підручників.

Ви здивуєтесь, але ця тема логічно пов’язана з тим, що ми розглядали в попередньому відео під час розгляду адміністративних витрат.

І розглядати ви почнемо не з цих страшних виробничи формулювань, а з більш банальних ситуацій, які стосуються великої кількості підприємств. Ось ці ситуації я маю на увазі.

По-перше, про що йде мова? Зараз ми на щось витратили гроші, але відноситься це до якихось наступних періодів.

Я покажу ситуацію у проводках, досить звичних для вас з попередніх уроків.

Перша ситуація – сплатили за товари на два місяці наперед 240 тисяч. 

Цього місяця отримали товари на 120 тисяч, тобто 100 тисяч без податку на додану вартість. І ПДВ 20 тисяч.

В наступному місяці отримали залишок товарів на 120 тисяч, тобто 100 тисяч без податку на додану вартість І ПДВ 20 тисяч.

Дивимось ситуацію з послугами на доставку товарів, з якою ми знайомились в одинадцятому уроці.

Сплатили за перевезення у травні на ддва місяці наперед – 12 тисяч гривень.

Цього місяця фактично перевезення виконані на 6 тисяч гривень, тобто  – 5000 гривень без ПДВ плюс ПДВ з перевезень 1000 грн.

Наступного місяця перевезення виконані ще на 6 тисяч гривень, тобто  – 5000 гривень без ПДВ плюс ПДВ з перевезень 1000 грн.

Ну або якщо наш перевізник не платник податку на додану вартість, то ще простіше. Сплатили за перевезення у травні на вдва місяці наперед – 12 тисяч гривень. Цього місяця фактично перевезення виконані на 6 тисяч гривень. Наступного місяця перевезення виконані ще на 6 тисяч гривень плюс ПДВ з перевезень 1000 грн.

Раніше ми в прикладах оперували в рамках одного місяця, а зараз сплатли наперед на майбутні періоди.

Ці проводки для вас знайомі. І вписувати сюди ще якийсь не зрозумілий рахунок 39 – це, скажемо так, зовсім не очевидне рішення.

Але в минулому відео про адміністративні витрати ми зустрічали одне виключення з правила. Відкрию типові проводки за рахунком 92. Ось ця кореспонденція - Дт 92 Кт 311.

Банківськи послуги. Я пояснював, чому використовується саме така проводка – це відсутність документів про нарахування заборгованості.

Коли ми отримуємо товари, то збільшення заборгованості постачальнику за кредитом субрахунка 631 ми відображаємо на підставі отриманого документа, це накладна.

Коли ми отримаємо роботи чи послуги, то збільшуємо заборгованість за кредитом субрахунка 631 ми відображаємо на підставі іншого отриманого документа, це зазвичай якийсь акт підписаний двома сторонами: нашим підприємством та в даному прикладі - перевізником.

А у випадку з банком ми подібний документ про нарахування заборгованості ніколи не побачимо.

Ну і прогнозуємо бюрократичні формальності.

Коли ви страхуєте будівлю або приміщення, наприклад, на рік, ви отримуєте один документ – страховий поліс. Нія’ких щомісячних документів від страхової компанії ви не отримаєте.

Коли ви підписались на наступний рік, наприклад на бухгалтерське видання, ви отримаєте на пошті документ про оформлення передплати на рік.

Нія’ких щомісячних документів від стосовно цієї передплати ви не отримаєте.

Доводиться робити так: перерахували страховий внесок у грудні на майбутній рік, отримали страховий поліс

І оскільки ці витрати відносяться не до поточного місяця, а до наступних, визнаємо цю суму в нашому обліку поки що витратами майбутніх періодів.

Далі 12 місяців наступного року однаковими частинами списуємо ці витрати ось такими проводками.

Дивимось, що відбулося в нашому обліку. Ось картка рахунку 39. Визнали витрати майбутніх періодів. І коли потім вже в цих майбутніх періодах списали рівними частками наші витрати.

Що відбувається, якщо ви оформлюєте передплату на бухгалтерське або інше професійне видання?

Перерахували за бухгалтерський жунал на наступний рік, наприклад сплатили безпосередньо видавництву.

Дехто це відображає це за дебетом субрахунку 685, а не 631. Про це ми говорили в попередніх двох відео.

І оскільки ці витрати відносяться не до поточного року, а до наступного, визнаємо цю суму в нашому обліку витратами майбутніх періодів.

Далі 12 місяців наступного року однаковими частинами списуємо ці витрати ось такими проводками.

Далі. Якщо ви будете користуватися програмою бухгалтерської звітності, вам доведеться сплатити за рік роботи наперед. За ці гроші ви зможете рік цю програму оновлювати і зможете використовувати всі функції для подання звітності, бо безкоштовний варіант програм зазвичай має дуже обмежену функціональність.

Які проводки? Диво дивне! Я не відкриваю ще одне вікно з новими проводками.

Все буде так, як пи бачите зараз: перерахували за користування програмою, визнаємо цю суму в нашому обліку витратами майбутніх періодів, далі наступні 12 місяців однаковими частинами списуємо ці витрати точно такими проводками.

Що відбувається, якщо ви користуєтесь не програмою, а онлайн-сервісом електронної звітності? Диво дивне! Знову всі проводки точно такі, як ви бачите.

Додам ще одне. Стосовно слова «тощо» наприкінці списка можливих витрат. Це може бути сплата за якусь ліцензію. Відкрию статтю у «Віснику» про витрати майбутніх періодів. Це офіційне видання податківців. Перейду до останнього абзаца. Ось він.

Можете поставити відео та прочитати цей абзац. Головні слова такі:«існує два способи обліку ліцензій.

Автор каже про два способи обліку і не посилається на жодний нормативний акт, щоб підтвердити свої слова. І це не автор винний. Це Міністерство фінансів досі чітко не прописало все, що стосується витрат майбутніх періодів. І деякі питання ніде не прописані.

І тільки зараз я повернусь до найстрашнішого формулювання [освоєння нових виробництв, агрегатів].

Якщо ви зустрінетесь із ситуацією, коли підприємство несе витрати для запуску нового виробництва пам’ятайте, ця ситауція дуже мало регламентована. В попередніх прикладах ми списували витрати протягом заздалегідь відомого періоду 12 місяців.

А на виробництві не невідомо. Невідом, коли ви закінчете підготовку до виробництва, після цього невдіомо, коли це нове виробництво реально почне працювати, а потім невідомо, як списувати ць накопичені затрати. Це питання ви не зможете вирішити самі. Вам доведеться це обговорювати з директором, з технічними фахівцями, з фахівцями зі збуту, можливо з плановим відділом, якщо він є на підприємстві. Хтось вирішує, за скільки місяців або років накопичені витрати будуть рівномірно списуватися на вартість продукції. Хтось знає, що, наприклад, планується випустити 80 одиниць цієї продукії і на кожну одиницю будуте списувати однакову суму накопичених на рахунку 39 витрат майбутніх періодів. Це ніяк не регламентовано. Якщо вже Міністерство фінансів облік ліцензій не прописало нормально, то до цих виробничів тонкощів воно ніколи не дійде.

Якщо, наприклад, через півтора року стане зрозумілим, що початкові плани були не вірними, то підприємство  завжди може підкоригувати це і далі списувати витрати майбутніх періодів трохи іншим, підкоригованим способом що більш точно відповідає реальності.

Суму щомісячного списання накопичених витрат ви офонмлюєте документом під назвою «Бухгалтерська довідка». Посилання на статтю про бухгалтерську довідку я залишу в описі відео.

Не буду перевантажувати вас інформацією. Поки що для початківців цього достатньо в якості знайомства з витратами майбутніх періодів.

↓ Скачайте бесплатные справочники ↓

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Часто задаваемые вопросы...

Відео:

 
 
 
 
 
 

© 2021 Бухучет buhoblik.org.ua