Часто задаваемые вопросы...
 

Форма №20-ОПП: бланк, заповнення, приклади ...

Автор: Ошурков С.

Зміст:

01. Бланк №20-ОПП

02. Зразок заповнення + Опис заповнення кожної графи

03. Для чого ця форма? Хто повинен подавати?

04. Як подавати, коли, куди?

05. Типи об’єктів оподаткування

06. ? Питання та відповіді про заповнення в окремих ситуаціях

06.1. Укрупнення інформації

06.2. Оренда

06.3. Об'єкт розташовано y квартирі засновника

06.4. Транспортні засоби

06.5. ФОП (фізичні особи-підприємці)

06.6. Приміщення розділили на декілька об’єктів

07. Виправлення помилок

08. Штрафи

09. Що НЕ вказуємо у цій Формі?

 

01. Бланк форми №20-ОПП

Можете завантажити бланк у форматі ".doc" (Word) із "книжковою" та "альбомною" орієнтацією на сторінці Бланк №20-ОПП >>.

B електронній формі цей бланк має код J1312002 (для юридичних) F1312002 (для фізичних осіб).

02. Зразки заповнення + Опис заповнення кожної графи

Дивіться сторінку Опис заповнення кожної графи форми >>.

Примітка. У наведених прикладах у графі 7 адресу адміністративної одиниці вказано у форматі типу "Одеська обл., м. Одеса, Приморський район". На практиці можете вказати простіше, наприклад "Одеська обл., м. Одеса", або "м. Одеса" (бо це обласний центр) або "м. Київ". Дехто додає поштовий індекс наприкінці адреси. І такі повідомлення теж приймаються податківцями.

Приклад №1

Вказуємо відомості про магазин. Надаємо ці відомості вперше, відповідно у графі 2 заповнюємо "1". Тип об'єкту оподаткування – магазин: заповнюємо у графі 3 – "321" (це "МАГАЗИН"). Такий об'єкт у підприємства перший і тому у графі 5 привласнюємо об'єкту внутрішній ідентифікатор – "00001", додаючи його до типу об'єкту оподаткування "321" (разом у графі 5 вказуємо "32100001", тобто "321" + "00001"). Стан об'єкту – експлуатується (у графі 9 заповнюємо "2". Об'єкт - у власності підприємства, тому у графі 10 вказуємо "1"). У графі 12 вказуємо реєстраційний номер нашого об’єкта нерухомого майна.

Дивіться заповнений Приклад №1 >>

Приклад №2

Купили та ввели в експлуатацію автомобіль.

Вказуємо, що створено новий об’єкт: у графі 2 заповнюємо "1". У графі 3 вказуємо код "20" (тобто це "АВТОМОБІЛЬ"). У графі 9 вказуємо "2" (що означає "експлуатується"). Об’єкт перебуває у власності нашого підприємства: у графі 10 відповідно заповнюємо "1". Будемо вважати, що це у нашого підприємства перший такий об’єкт, і тому у графі 5 привласнюємо об'єкту внутрішній ідентифікатор – "00001", додаючи його до типу об'єкту оподаткування "20" (разом у графі 5 вказуємо "02000001", тобто "020" + "00001").

Дивіться заповнений Приклад №2 >>

Приклад №3

Підприємство отримує в оренду бар, а потім повертає з оренди через деякий час.

Вказуємо інформацію про бар, яку наше підприємство орендує. Показуємо, що створено новий об’єкт — бар: у графі 3 відповідно вказуємо код "78" (це "БАР"). Повідомляємо, що взяли в оренду цей об’єкт: у графі 9 вказуємо "8" (що означає "орендується"). На відміну від попередніх прикладів, цей об’єкт не перебуває у власності підприємства, а орендується: у графі 10 заповнюємо "7" (це означає "право ... оренди"). Будемо вважати, що це у нашого підприємства перший такий об’єкт, і тому у графі 5 привласнюємо об'єкту внутрішній ідентифікатор – "00001", додаючи його до типу об'єкту оподаткування "78" (разом у графі 5 вказуємо "07800001", тобто "078" + "00001").

Дивіться заповнений Приклад №3 >>

Через деякий час повертаємо бар з оренди власнику. У графі 2 вказуємо "6", на відміну від попередньої події, що означає "Закриття об’єкта оподаткування". A у графі 9 вказуємо "6", тобто "об'єкт ... повернутий власнику".

Дивіться заповнений Приклад №3 (подія 2 - повернення з оренди) >>

Приклад №4 (надання в оренду)

У цій ситуації одразу декілька послідовних подій.

1) Підприємство будує приміщення під склад на території в іншому адміністративному районі щоб потім здавати в оренду.

Дивіться заповнений Приклад №4 (подія 1 - будується) >> (у графі 2 вказуємо "1", бо це первинне подання інформації до цієї будівлі; у графі 9 заповнюємо "1" (тобто об'єкт будується); у графі 11 пишемо "плюс" або "галочку", бо будівля розтшована в іншому адміністративному районі, відповідно доведеться стати на облік y податковій за "неосновним місцем")

2) Будівництво закінчилося і протягом 1 місяця склад простоював (складено акт про консервацію основних засобів).

Дивіться заповнений Приклад №4 (подія 2 - не експлуатується) >> (тепер у графі 2 заповнюємо "3", а не "1", бо це вже не первинне надання інформації а зміна відомостей про існуючий об’єкт оподаткування; у графі 9 вказуємо "3", тобто "тимчасово не експлуатується")

3) Після цього склад здано в оренду.

Дивіться заповнений Приклад №4 (подія 3 - у оренді) >> (у порівнянні з попередньої подією у заповненні змінюється лише графа 9: вказуємо "9" "здається в оренду").

4) Через 3 роки будівлю визнано непридатною до подальшої експлуатації.

Дивіться заповнений Приклад №4 (подія 4 - визнання будівлі непридатною до експлуатації) >> (у порівнянні з попередньої подією у заповненні змінюється лише графа 9: вказуємо "5" "непридатний до експлуатації").

5) Через місяць відбулося знесення будівлі.

Дивіться заповнений Приклад №4 (подія 5 - знесення будівлі) >> (у графі 2, на відміну від попередньої події вказуємо "6", що означає "Закриття об’єкта оподаткування"; інші графи заповнюємо аналогічно попередній події).

Приклад №5 (узяли в оренду та надали в суборенду)

Підприємство отримує у довгострокову орегду приміщення під ветеринарну клінику, частину цього приміщення віддає у суборенду під ветеринарну аптеку.

Показуємо, що створено новий об’єкт: у першому рядку це ветеринарна кліника (у графі 3 відповідно вказуємо код "135"), у другому рядку це ветеринарна аптека (у графі 3 вказуємо код "134").

Повідомляємо, що це не власне майно, а взяли у довгострокову оренду ці об’єкти: у графі 10 вказуємо "7" (що означає "право довгострокової оренди").

У першому рядку, стосовно всього приміщення, у графі 9 вказуємо стан "8" (тобто "орендується"). У другому рядку, стосовно наданої у соборенду частини приміщення, у графі 9 вказуємо стан "9" (тобто "здається в оренду").

Як скласти ідентифікатор у графі 5, ми розглянули у попередніх прикладах.

Дивіться заповнення Прикладу №5 >>

Приклад №6 (оренда квартири у засновника під офіс)

Розповсюджена ситуація - офіс у квартирі засновника підприємства. Частина квартири орендується підприємством у цього засновника. Вказуємо у графі 3 тип "682" ("КВАРТИРА"), а не, наприклад, "378" ("ОФІС"), чи інший тип об'єкта, що найбільш відповідає реальному напрямку використання цього приміщення. Заповнюємо графу 3 саме так, бо засновник продовжує проживати у цій квартирі і податківці вже розглядали цю ситуацію в роз'ясненнях. Детальніше про це із роз'ясненням податківців читайте у підпункті 06.3.

У графі 10 вказуємо "7" (що означає "право довгострокової оренди"), у графі 9 вказуємо стан "8" (тобто "орендується").

Дивіться заповнення Прикладу №6 >>

 

03. Для чого ця форма? Хто повинен подавати?

Пункт 63.3 ПКУ дав податківцям формальне право щодо обліку об’єктів оподаткування aбо об’єктів, пов’язаних із оподаткуванням чи об’єктів, через які платник податків провадить діяльність.

Бланк цієї форми та її застосування для обліку платників податків затверджені 09.12.2011 Наказом Мінфіну №1588.

Подаємо форму №20-ОПП податківцям за основним місцем обліку протягом 10 робочих днів (як вказано в підпункті 8.3 Порядку №1588) після реєстрації, створення або відкриття вищезгаданих об'єктів оподаткування.

Подавати цю форму мають усі платники податків: юрособи, їх відокремлені підрозділи, ФОП. Навіть неприбуткові організації формально не звільнені від її подання.

Об’єктами оподаткування (згідно з підпунктом 8.2 Порядку №1588) є майно та дії [про це формулювання читайте трохи нижче], y зв’язку з якими y платника податків виникають будь-які обов’язки стосовно сплати податків та зборів.

Що стосується слова "дії" у формулювання підпункта 8.2, ймовірно автори Порядку №1588 мали на увазі операції, які здійснюються платником податків із майном. Наприклад, операції купівлі-продажу майна, надання майна в оренду тощо.

Що стосується слова "майно", то тут мається на увазі все рухоме i нерухоме майно, яким володіє або користується платник податків (усі приміщення, усі види транспорту, земельні ділянки, котли, свердловини, заправки тощо.

Подавати цю форму доводиться у разі виникнення об’єкти оподаткування, але і у разі зміни інформації про існуючі об’єкти оподаткування, щодо яких подавали цю Форму.

Навіщо платникам податків ця форма?

Вона може спростити життя в таких випадках.

01) Подавши тільки №20-ОПП, зробивши там позначку "+" у графі 11, можна стати на облік до ДПІ за неосновним місцем обліку (тобто можна поставити на облік у податковій за неосновним місцем об’єкт (нерухомість, земельну ділянку в іншій податковій інспекції) без подання заяви за формою № 17-ОПП (зг. з підпунктом 7.2 Порядку №1588 [примітка: з огляду на формулювання Податкового кодексу цей метод, без подання заяви №17-ОПП не є законним, що розглануто у цьому відео >>]);

02) Щоб зареєструвати РРО або ПРРО на конкретну господарську одиницю чи конкретний пересувний об’єкт (наприклад, автівку тощо). Так стверджують податківці у ЗІР (категорії 109.06 i 109.24). Адже y заяві на реєстрацію РРО (форма №1-РРО) чи ПРРО (форма № 1-ПРРО) обов’язково треба вказати ідентифікатор того об’єкта, на який реєструєте РРО чи ПРРО. I беруть цей ідентифікатор саме з графи 5 форми № 20-ОПП.

03) Щоб зареєструвати акцизні склади платнику акцизного податку. Якщо не подати цю форму щодо акцизного складу, його не зареєструють y СЕАРП. Для реєстрації акцизних складів податківці звіряють інформацію із заявки на реєстрацію із інформацією про ваш склад y Єдиній базі даних. Якщо не подавали про склад 20-ОПП, то податківці відмовлять платнику податків у реєстрації акцизного складу. Про це є відповідь у категорії 113.04 ЗІР;

04) Щоб не виникало проблем із блокуванням реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування. Податківці можуть, наприклад, присвоїти ризиковий статус платнику ПДВ тільки через те, що не подавалася інформація про наявну у платника податків матеріально-технічну базу (звісно, через шляхом подання 20-ОПП). У платника ПДВ податківці можуть не прийняти і Таблицю платника (потрібну для розблокування податкових накладних / розрахунків коригування) тільки через те, що не подавалася 20-ОПП.

05) Щоб заповнити вашу заявку на переміщення пального. Адже всі суб’єкти господарювання, хто не є платниками акцизу, повинні для переміщення пального інформувати податківцівців про транспорт, яким перевозиться пальне шляхом подання цієї заявки (її форму  затверджено Мінфіном у наказі від 08.05.2019 p. № 188. Щоб заповнити згадану заявку, доведетьсь подати Повідомлення про наявність у власності чи y користуванні суб'єкта господарювання місця розвантаження пального i присвоїти ідентифікатор такому об’єкту.


Але не завжди ця форма відіграє настільки важливу роль у бюрократичних процедурах.

Наприклад, неподання повідомлення про ємності, де ви будете зберігати пальне, не впливає на отримання вашим підприємством ліцензії на зберігання пального. У категорії 113.04 ЗІР роз'яснено, що це не буде підставою для відмови платнику у видачі такої ліцензії.

 

04. Як подавати, коли, куди?

Термін подання

Подаємо №20-ОПП податківцям протягом 10 робочих днів (як вказано у підпункті 8.4. Порядку №1588) після реєстрації, створення, відкриття вищезгаданих об'єктів оподаткування.

Рахуємо 10 днів від набуття права щодо цього об’єкта. Дивимось цю дату відповідно до документів:

1) правовстановлюючих,

2) що підтверджують право користування,

3) що підтверджують право розпорядження.

Наприклад, договори (купівлі-продажу, оренди, міни ...), реєстраційні свідоцтва тощо.

При зміні інформації щодо об'єктів маємо ті ж самі 10 робочих днів для подання Повідомлення.

Орієнтуватися у разі зміни інформації доведеться не лише на згадані правовстановлюючі документи. Використовуйте свої первинні документи (внутрішні). Наприклад:

1) акт про виведення даного об'єкта з експлуатації,

2) акт про ліквідацію цього об'єкта.


Спосіб подання

Подавати можете зручним дл вас способом:

1) особисто занести до податкової;

2) надіслати поштою

3) в електронній формі, в тому числі через ваш "електронний кабінет" (бланк має код J1312002 (для юридичних осіб) F1312002 (для фізичних осіб).

Примітка: у перших двох випадках інформація з вашого Порідомлення з'явиться у Єдиний банк даних не одразу, а протягом 10 робочих днів. Так вказано у підпункті 8.6 Порядку №1588. А от після подання в електроній формі зміни з'являться вже сьогодні або наступного дня.


Куди подавати?

Завжди подаємо до податкового органу саме за основним місцем обліку.

І не має значення, де саме знаходиться об’єкт оподаткування, стосовно якого ми подаємо інформацію у нашому Повідомленні. Завжди подаємо до вашої податкової за основним місцем обліку. А місцем обліку вважається у Податковому подексі податкова адреса платника (дивимось підпункт 45.1 ПКУ; про це йдеться у підпункті 1.4 Порядку №1588). Тобто це є:

1) місцезнаходження (для юридичних осіб);

2) місце проживання фізичної особи.

Саме до вашої "основної" податкової потрапляє вся інформація про об’єкти. А звідти вся ця інформація потрапляє вже до Єдиного банку даних.


Куди подавати у випадку з відокремленим підрозділом?

Подавати 20-ОПП про всі свої об’єкти оподаткування має відокремлений підрозділ (дивіться підпункт 8.2 Порядку №1588). Для такого підрозділу є своє основне місце обліку. Юрособа про об’єкти свого відокремленого підрозділу y своїй 20-ОПП не повідомляє.

Один раз доведеться повідомити податкову за основним місцем обліку самої юрособи про відкриття відокремленого підрозділу. І лише після закриття відокремленого підрозділу, якщо після цього залишаться об’єкти оподаткування, тоді знову форму буде подавати сама юридична особа. Ця ситуація теж розглянута податківцями у підрозділі 116.11 ЗІР.

Якщо відкриваєте підрозділ за межами України, то інформацією про його об’єкти оподаткування подає юридчина особа (підпункт 8.4 Порядку №1588) за основним місцем обліку.

 

05. Типи об’єктів оподаткування

Податківці опублікували довідник типів об’єктів на своєму офіційному сайті та періоднично оновлюють цей список.

На окремій сторінці з "живим" пошуком знайдіть та визначте Тип об єкта оподаткування >>.

Також враховуйте, що діє принцип укрупнення, описаний у підпункті 06.1.

 

06. Про заповнення в окремих ситуаціях, питання та відповіді

06.1. Принцип укрупнення інформації

Цей принцип задекларовано у підпункті 8.4 Порядку №1588 приблизно так: якщо подаємо інформацію про декілька об’єкті оподаткування (наприклад, офіс, склад, склад-магазин, які розташовані за однією адресою), то достатньо надати інформацію лише за одним із цих типів об’єктів оподаткування (як, наприклад, офіс, склад, склад-магазин).

Не застосовується цей принцип укрупнення інформації для об’єктів рухомого / нерухомого майна, що підлягають держреєстрації з отриманням свого реєстраційного номера. Доводиться подавати інформацію i про земельну ділянку, i про об’єкт вашої нерухомості, що розташований саме на цій земельній ділянці. Хоч вони і розташовані за однією адресою, але мають свої особисті реєстраційні номери.

Податківці на конкретних прикладах розглянули застосування цього принципу у ІПК ДПСУ №2937/ІПК/99-00-... від 17.07.2020. У одному прикладі розглянуто Оприскувач, який комплектується дизельним двигуном, баком - ємністю, та і не експлуатується самостійно, а приводиться у дію за допомогою інших технічних засобів - тракторів, машин, комбайнів. Зроблено висновок для цього першого прикладу, що за принципом укрупнення можна віднести цю одиницю обладнання до наявного y підприємства типу об’єкта, що відповідає визначенню місця зберігання цієї одиниці обладнання, наприклад: "8 Автогосподарство", "659 Гараж" і т.п. Стосовно "укрупнення" транспорту є також роз'яснення податківців у ЗІР >>.

Детальніше читайте на сторінці Укрупнення інформації у Формі №20-ОПП >>.

Про можливість або НЕможливість укрупнення саме для автотранспорту дивіться два переліки поширених випадків у підпункті 06.4. Транспортні засоби.

 

06.2. Оренда

Підпунктом 8.4 Порядку №1588 однозначно встановлено, що надавати інформацію доведеться про всі об’єкти: і власні, і орендовані, i передані в оренду.

Декілька прикладів заповнення, що стосуються оренди наведені у розділі 02. Зразки заповнення.

 

06.3. Об'єкт розташовано y квартирі засновника

Ця ситуація - досить розповсюджена: офіс, інший об'єкт у квартирі засновника підприємства.

Якщо підприємство орендує приміщення у засновника, то дивіться Приклад 6 у розділі Зразок заповнення. Там вказано у графі 3 тип саме "682" ("КВАРТИРА"), а не, наприклад, "378" ("ОФІС"), чи інший тип об'єкта, що найбільш відповідає реальному напрямку використання цього приміщення, бо засновник продовжує проживати у цій квартирі. Податківці вже розглядали цю ситуацію в цьому роз'ясненні ЗІР >>. Це також може бути не квартира, а "685" "житловій будинок" або "293" "котедж".

Якщо квартиру внесено дo статутного капіталу вашого підприємства, то дивіться Приклад 1 у розділі Зразок заповнення. Там у графі 3 вказано тип об'єкту не "682" ("КВАРТИРА"), а відповідно до реального напрямку використання (у Прикладі 1 вказано "321" "МАГАЗИН").

06.4. Транспортні засоби

Читайте про особливості заповнення форми з такими об'єктами на сторінці Транспортні засоби у Формі №20-ОПП >> (теж із роз'ясненням ЗІР).

В тому числі там розглянуто можливість та принципи укрупнення інформації щодо авто та іншого транспорту. Якщо коротко і лише про загальнопоширені випадки, то систематизую це питання наступним чином.

Можна "укрупнювати":

01) автотранспорт для адміністративних / збутових потреб (наприклад, возить директора, бухгалтера, торгівельних представників, менеджерів із продажу та ін.)

02) маршрутки (бо це послуги з пасажирських перевезень);

03) вантажні автомобілі (бо вони для послуг із перевезення вантажів);

04) автотранспорт для перевезення вантажів у межах власної діяльності (бо це не послуги взагалі).

Не можна "укрупнювати" (доведеться вказати кожну одиницю транспорта окремим рядком):

01) автокрамниці (бо це пункти пересувної роздрібної торгівлі),

02) автокав'ярні та пересувні пункти продажу їжи (бо це пункти громадського харчування);

04) спецтехніку (автокрани та інші пересувні підйомники, автобетономішалки, прибиральні спецавтомобілі i т. д. (бо вони не для послуг інших ніж перевезення вантажів і пасажирів).

 

06.5. ФОП (фізична особа-підприємець)

Ця тема з роз'ясненнями податківців стосовно окремих ситуацій та відео розглянута на сторінці ФОП та подання 20-ОПП >>.

 

06.6. Приміщення розділили на декілька об’єктів

Дивіться стосовно цього питання роз'яснення ДПС y Дніпропетровській області >>.

У даному роз'ясненні йдеться про власне приміщення, але описаний принцип буде діяти і для орендованого приміщення.

 

07. Виправлення помилок

Якщо виявили помилку, то платник податків повинен подати повідомлення №20-ОПП вже із виправленою інформацією.

Як заповнювати?

У графі 2 у табличній частині («Код ознаки надання інформації») заповнюємо "3" (тобто зміна відомостей про цей об’єкт оподаткування).

I при цьому таке повідомлення, як вимагають податківці, подаєте із супровідним листом, в якому повідомляєте про факт виправлення помилок y відомостях про даний об’єкт оподаткування.

Стосовно цієї ситуації податківці різних рівнів неодноразово робили роз'яснення. В тому числі є роз'яснення у категорії 116 ЗІР ("Облік платників податків").

Дивіться (або завантажте собі) PDF із роз'ясненням ЗІР та ще посилання на лист Харківського ГУ ДПС >>.

 

08. Штрафи

Читайте на на окремій сторінці: Штрафи, пов'язані з №20-ОПП >> із посиланнями на тексти судових рішень і роз'яснення податківців.

 

09. Що не вказуємо у цій Формі?

Маємо роз'яснення y ЗІР (категорія 116.11), де підтверджується логічна думка, що не треба ще й у 20-ОПП вказувати об'єкти, які платник податків періодично вказує у податковій звітності.

Отже, у ЗІР написано, що не відображаємо у 20-ОПП інформацію про такі види об’єктів оподаткування:

1) товари,

2) дохід (прибуток), його частина,

3) обороти від реалізації товарів (послуг чи робіт),

4) операції із постачання товарів (послуг, робіт).

Це логічно, бо коли ми дивимось типи об’єктів оподаткування, бачимо там лише "майнові" об’єкти.

І ця логіка не спрацювала у податківців для земельних ділянок, нерухомого майна i дорогих легкових автомобілів (адже ми їх теж вказуємо у відповідних деклараціях). Тут податківці не змогли "розірватися" між фактом декларування цих об'єктів і фактом, що вони "майнові".

↓ Скачайте бесплатные справочники ↓

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Часто задаваемые вопросы...
 
 
 

© 2021 Бухучет buhoblik.org.ua